Home > Oude Kerk > Avondmaal

Avondmaal

Het verbum visibile, het zichtbare woord, zo noemde kerkvader Augustinus al eens het sacrament van de doop en van het heilig avondmaal. Al is het geloof uit het gehoor, er is regelmatig ook iets te zien, te ontvangen en te proeven in de kerk. Over de vorm waarop je het avondmaal viert, over de wijze waarop de Heer zelf tegenwoordig is en over de betekenis ervan voor ons leven zijn boekenkasten vol geschreven en is de eeuwen door volop gedicussieerd.
In onze vieringen van Schrift en Tafel komen iedere keer andere accenten uit schrift en traditie voor het voetlicht, ten einde dit zichtbare woord zelf tot ons te laten spreken.
God is het immers, die hier zichtbaar en tastbaar - in de vergeving van onze zonden, in de kring van de gemeente, in het uitzien naar de wederkomst van Christus - zelf tot ons spreekt!

Het Heilig Avondmaal wordt ruim van tevoren aangekondigd in de lijst diensten-predikanten.

Het Heilig Avondmaal wordt gevierd in de beide morgendiensten: In afwijking van de normale tijd (9:00) uur beginnen de diensten dan om 8.45 uur en om 10.30 uur. Op Goede Vrijdag vindt de viering plaats om 10.00 uur en om 19.30 uur

Bijgewerkt tm 2021-02-15