Home > Kerkelijk Centrum > Jaarthema 2023-2024

God van liefde, God van trouw (over het bijbelboek Hosea)

Jaarthema 2023-2024

God van liefde, God van trouw (over het bijbelboek Hosea)
Dit seizoen willen we met elkaar stilstaan bij het boek Hosea. Het behoort tot de zogenaamde kleine profeten omdat het qua omvang geen groot bijbelboek is. Het is best een heftig bijbelboekje met veel beeldende taal en poëzie; bij uitstek literaire stijlen om emoties mee uit te drukken. Laat u dus niet afschrikken door wat je leest, maar probeer de emotie te vatten die het wil oproepen.

In zeven studies gaan we door het boek heen. Dat bekent twee hoofdstukken per keer. Dat kan wat veel zijn, dus voel je vrij als kring om je eigen nadruk te leggen of eventueel twee avonden te beleggen rond één studie.
1. Een onmogelijke maar vasthoudende liefde
Hosea 1 en 2
2. Geen religie, maar relatie
Hosea 3 en 4
3. Oordeel, boete en Gods antwoord
Hosea 5 en 6
4. Wie wind zaait, zal storm oogsten
Hosea 7 en 8
5. Verleden, heden, toekomst
Hosea 9 en 10
6. God als een vader op zoek naar Zijn weggelopen kind
Hosea 11 en 12
7. Als dauw op dorstig land
Hosea 13 en 14

We hopen een aantal themadiensten te beleggen dit seizoen en zijn hiervoor nog in gesprek met gastpredikanten . Via de nieuwbrief houden we u op de hoogte van data, plan vast je eigen bijeenkomsten als kring.

Voor meer informatie over het Hosea en kringmateriaal:
Bible project (nederlands): Hosea – videootje van 8 minuten waarin de grote lijn van het bijbelboek wordt uitgelegd.

Podcast van de EO: Dit is de Bijbel, aflevering 48 – Het hartstochtelijke en emotionele boek Hosea met David Boogerd en Stefan Paas.

Werkboekje geschikt om het dubbelzijdig uit te printen.
Werkboekje geschikt voor gebruik op tablet of smartphone.