Home > Zendingskerk > Liturgische Bloemschikgroep

Wat doen wij?

Liturgische Bloemschikgroep

De Bloemengroep van de Zendingskerk maakt lopende het jaar bij een aantal speciale diensten een liturgische schikking.

Hier vindt u een aantal van deze bijzondere schikkingen.

Veertigdagentijd 2024
Het thema van de symbolische schikkingen in de Veertigdagentijd 2024 is:
Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde.

De bolvorm is de basis van de schikkingen.
Jeremia wees op broodnodige veranderingen van het leven op aarde om het in de toekomst beter te kunnen hebben. Zijn boodschap viel niet in vruchtbare aarde. Daarom is de bol in het begin van de Veertigdagentijd donkerbruin en wordt deze gedurende de veertig dagen groener: het licht dringt door. De combinatie tussen de teksten uit Prediker en Jeremia versterken het beeld van de ronde vorm; de kringloop van het leven en de holistische kijk op het leven zoals Prediker deze beschrijft.

Zondag 18 februari 2024

Uitleg bij de eerste schikking.
De schikking van vandaag staat voor de roeping van Jeremia door God, die hem een Amandelboom aanwijst. De Amandelboom is in het Midden Oosten de eerste boom die na de winter bloeit. Omdat ze hier nog niet bloeien maken wij gebruik van andere bloeiende takken.

Meditatieve tekst
Geroepen als profeet
zoals bloesem de lente roept.
Luister
nieuw bewustzijn.

Zondag 25 februari 2024

Uitleg bij de tweede schikking:
De bol staat vandaag op een pot.
De boodschap die Jeremia doorgeeft is: “Jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van de pottenbakker.” Jeremia geeft een kritische boodschap aan Israël, de mensen worden vergeleken met een mislukte pot. Ze worden zo boos dat ze nauwelijks oog hebben voor de pottenbakker die niet opgeeft. Hij gaat net zolang door totdat de pot mooi is.
De bol is onderaan bekleed met mos, hij wordt al iets lichter. Als symbool van Gods trouw zit er een dunne krans van hederablad omheen.

Trouw van God
aan de aarde.
Telkens opnieuw
gecreëerd.
Goed genoeg.

Zondag 3 maart 2024

Uitleg bij de derde schikking:
Ogen om te zien , oren om te luisteren.......
maar er wordt niet gezien en er wordt niet geluisterd.
De paarse bloemen van de primula symboliseren de donkere ogen waar het licht niet in weerkaatst.

Meditatieve tekst:
Gedoofde ogen met sporen van licht
gehoorde waarschuwingen en dan...niets.

Zondag 10 maart 2024

Uitleg bij de vierde schikking:
Uit Jeremia 29.
Een hoopvolle toekomst. Vandaag is het een klein beetje Pasen.
Het donkerpaars van boete en inkeer kleurt roze. We worden opgeroepen om ons te verheugen (laetare). Oordeel is niet Gods laatste maar voorlaatste woord. Zijn laatste woord is genade, Pasen.

Bloem
als gevouwen handen
Biddend
om het Vredesteken
uit de hemel.

Zondag 17 maart 2024

Uitleg bij de vijfde schikking:
Mos en groen zijn de verwijzing naar land,
de driekleurige viooltjes zijn het symbool van de aanwezigheid van God,
hoe weinig zichtbaar God vaak ook lijkt te zijn,
het blad, de sansevieria, is een teken van de rechtvaardige.

De kernwaarden zijn:
Rechtvaardigheid,
Vertrouwen,
Oplossen.

Zondag 24 maart, Palmzondag

Uitleg symbolische bloemschikking:
‘…kijk om je heen of er iemand is die rechtvaardig handelt, die naar eerlijkheid streeft.’ (Jeremia 5:1)

Kernwoorden zijn feest, hosanna, intocht, vooruitkijken naar de Goede of Stille week.

De schikking is een alternatieve Palmpasenstok. I.p.v. het broodhaantje staat de bol op de stok. De stok symboliseert op deze manier het kruis dat gedragen wordt om de aarde te redden. Aan de stok hangen 30 abrikozen die staan voor de 30 zilverlingen die het verraad symboliseren. Er hangen 12 pinda’s die symboliseren de 12 apostelen en de buxus staat voor Palmpasen.

Hosanna!
roept het volk.
De twaalf juichen, vrezen, verraden.
Levende aarde.

Donderdag 28 maart 2024, Witte donderdag.

Uitleg symbolische bloemschikking:
In de bol is een campanula met witte bloemen geplaatst. De klokjes symboliseren de oproep om dienaar te zijn. De witte doek verwijst naar de voetwassing. De campanula is een sterke plant die eindeloos bloeit en zelfs tussen stenen overleeft. Het is een dankbare bloem waarmee je kunt laten zien dat je dankbaar bent.

Klokjesbloemen
herinneren ons
aan dankbaarheid
en liefde voor de
dienende leider.

Vrijdag 29 maart 2024, Goede vrijdag.

Uitleg symbolische bloemschikking:
Ook al schreeuw en huil ik uit alle macht, Hij wil niet naar mijn gebeden luisteren! (Klaagliederen 3 : 8)

Het houten kruis
dat de wereld draagt.
Oorverdovende stille
zoute tranen.

Zaterdag 30 maart 2024, Stille zaterdag.

Uitleg symbolische bloemschikking:
Schuin op de groene bol ligt het houten kruis.
Ranken van klimop als teken van trouw
zijn toegevoegd aan het beeld.

Het kruis,
als aardse belofte