Home > Diaconie > In het nieuws

Wat doen wij?

In het nieuws:..

Eenzaam? Laat het weten aan themagroep PKN gemeenten Ermelo
Uit: Ermelo.nieuws.nl (datum: 16 oktober 2018 16:05)

De PKN gemeenten in Ermelo maken zich zorgen over de toenemende eenzaamheid in onze samenleving. Daarom is de themagroep ‘Eenzaamheid’ in het leven geroepen. “We willen zo snel mogelijk handen en voeten geven aan dit steeds groter wordend probleem.”

Dit is het stellige voornemen van Arie van Buuren en Anja Duinker, die als diakenen namens respectievelijk de Oude Kerk en de Westerkerk zijn vertegenwoordigd in de themagroep. Net als Jan Overeem namens de Nieuwe Kerk Zuid, Leuvenum en Staverden, en Bert van Gens namens het Kerkelijk Centrum.

Je voelt je niet begrepen
Je eenzaam voelen kan op veel verschillende manieren. Vanwege je geaardheid voel je je niet begrepen, je bent werkloos geworden, gescheiden of alleenstaand. Of je hebt veel vrienden op social media, maar praat steeds minder met mensen van ‘hart tot hart’. Bovendien maakt de themagroep zich zorgen over de opgroeiende jeugd die steeds meer tijd achter de computer, tablet of op de mobiel lijkt door te brengen. Ligt daar eenzaamheid voor de toekomst op de loer?

Taboe doorbreken
Om welke vorm van eenzaamheid het ook gaat, vaak vinden mensen het moeilijk toe te geven dat ze eenzaam zijn. Dit taboe wil de themagroep doorbreken. Arie en Anja: “Maar daar hebben we wel de hulp bij nodig uit de gemeenschap. Iedereen mag een beroep op ons doen, of je nu lid bent van een kerk of niet. Als diakenen vinden wij het namelijk onze Bijbelse opdracht naar anderen om te zien en ze te helpen.”

Handvatten
De themagroep putte inspiratie en kreeg handvatten uitgereikt tijdens het Symposium ‘Samen tegen Eenzaamheid’ dat eind september werd gehouden in De Dialoog, in het kader van de Week tegen Eenzaamheid. “De komende tijd gaan wij kijken hoe we als themagroep ten opzichte van organisaties en instanties onderscheidend en ondersteunend kunnen zijn, en naar wat wij kunnen betekenen voor Ermelo.”

• Reageren kan via: secretaris.diaconie@hervormd-ermelo.nl