Welkom in de kerk

De PKN Hervormde gemeente te Ermelo is een unieke gemeente die door de diversiteit aan wijkgemeenten op verschillende manieren in eenheid vorm geeft aan het christelijk geloof.

Wij vinden het belangrijk om aan te geven wat we willen delen. Wie je ook bent, welkom in de kerk!

toon kalender
<juli 2024>
zomadiwodovrza

Klik op de dienst om deze te beluisteren.

Vakantiediensten: Uit de Kunst in de Zendingskerk

Het thema voor de vakantiediensten in de Zendingskerk is dit jaar ‘Uit de Kunst’. Vanaf 14 juli a.s. kijken wij zeven zondagen lang aan de hand van het werk van kunstenaars naar Bijbelse verhalen en religieuze thema's.

In deze diensten is er extra muzikale medewerking en er is een lied gemaakt, speciaal voor de vakantiediensten.

Expositie StEK

Op de zaterdagen van 13 juli tot en met 24 augustus van 14.00 – 16.30 uur is er in de kerk een expositie van Stichting Ermelo's Kunstcollectief (StEK).

Bloemschikken

Mooie dingen bekijken is leuk, maar zelf iets maken minstens zo inspirerend. We zijn blij onze bloemengroep bereid is om een workshop bloemschikken te verzorgen voor ons. Op zaterdagmiddag 10 augustus gaan we aan de slag. In het laatst verschenen nummer van Contact vindt u al informatie hierover van de bloemengroep.

Het schema:

• 14 juli, voorganger Kim de Berg

kunstenaar: Rineke Dijkstra (fotografie-kunst)

bijbeltekst: Marcus 6: 30-34 (thema: Ontferming)

• 21 juli, voorganger Heleen Bakker

kunstenaar: Kees de Kort

bijbelteksten: Psalm 104: 1 en 2, Jesaja 60: 1-3, Mattheus 5: 14-16 (thema: Licht)

• 28 juli, voorganger Heleen Bakker

kunstenaar: Matisse

bijbeltekst: Genesis 7: 17 - 8:3 en Lucas 8: 22-25 (thema: Water)

• 4 augustus, voorganger Cor Louwerse

kunstenaar: Vincent van Gogh

bijbelteksten: psalm 8 en Mattheus 18: 1-5 (thema: Verwondering)

• 11 augustus, voorganger Sjoerd Zwaan

kunstenaar: Chagall

bijbeltekst: Exodus 3: 1-15 (thema: Hier ben ik)

• 18 augustus, voorganger Sjoerd Zwaan

kunstenaar: Vermeer

bijbeltekst: Lucas 10: 38-42 (thema: Martha en Maria)

• 25 augustus, voorganger Kim de Berg

kunstenaar: Marina Abramovic

bijbeltekst: psalm 139 (thema: Ken je mij?)

14 juli t/m 25 augustus 2024
Zendingskerk

minder

Liturgie Vesper 28 juli 2024

ORDE VAN DIENST

Stilte
Muziek: Preludium in a-klein, Johann Krieger (1651-1735).

allen staan
Gesproken openingsvers
Lied 215 vers 2, 3, 5 en 7

Psalmgebed (gelezen en gezongen) Psalm 119
(gesproken tekst: Psalmenvertaling Ida M. Gerhardt en Marie H. van der Zeyde)
Inleiding op de evangelielezing
Evangelielezing: Lukas 16 vers 1 – 13 [NBV21]
Stilte
Muzikaal intermezzo (improvisatie)
Magnificat in wisselzang Lied 157a

Gebeden
Voorbeden
Stil gebed
Onze Vader
Avondlied in wisselzang Lied 246b vers 1 t/m 7

Zegen
het postludium
Muziek: Herzlich lieb hab ich dich, o Herr  Heinrich Scheidemann (1595 – 1663)

zondag 28 juli 2024 17.00uur
Oude Kerk

Liturgie dienst 28 juli 2024

Aanvangslied: Ps. 62 : 1 en 5 (Mijn ziel is stil)

Stil gebed
Votum en groet
Zingen: Lied 313 : 1 en 5 (een rijke schat van wijsheid)

Woorden ten leven
Zingen: Lied 310 : 1, 2 en 3 (Eén is de Heer)

Gebed
Schriftlezing: Lucas 14 : 25 - 35 (NBV-21)
Zingen: Ps. 99 : 1, 2 en 3 (God is Koning)

Verkondiging

Zingen: Lied 941 : 1, 2, 3 en 4 (Waarom moest ik uw stem verstaan?)

Dangebed en voorbeden, enz.
Collecte
Zingen: Ps. 146 : 1 en 3 (Zing mijn ziel)

Zegen en gezongen ‘amen'
zondag 28 juli 2024 10.00 uur