Home > Westerkerk > De Westerkerk

Gebouwen

De Westerkerk

Historie
Op 14 september 1990 opende de Westerkerk haar deuren. Ruim tien jaar werd over de kerk gedacht en gedroomd. Er werd gespaard, gezwoegd en geploeterd om stukje bij beetje voldoende stenen bijeen te brengen voor de uiteindelijke bouw. De Westerkerk staat aan de rand van de wijk De Maat met de andere zijde wijds uitzicht over landelijk gebied. Bimo Bouw BV bouwde de kerk naar ontwerp van architect Klaas van den Berg uit IJsselmuiden. Er was een bedrag van ƒ 2.100.000,00 mee gemoeid. Daarnaast werd de grond aangekocht voor ƒ 346.000,00.
In de hal van het gebouw is een gedenksteen aangebracht door de toenmalige presidentkerkvoogd, de heer A. van Bennekom. Op de steen is een tekst uit Psalm 84 te lezen: Het heil dat uw altaar omgeeft, beschermt en koestert al wat leeft. De mus, de zwaluw vindt een woning. In dezelfde hal is een gedenksteen ingemetseld van de Apostelkirche, geschonken door de partnergemeente in Zittau, Duitsland.
De realisatie en de bouw van deze Westerkerk is sterk geïnspireerd door de bekende dominee/dichter drs. A.F. Troost, die wijkpredikant was van de Westerwijk van de Hervormde gemeente.

Zitplaatsen
De kerkzaal biedt ruimte aan 400 mensen. De kerkzaal kan worden opgedeeld door gebruik te maken van vouwwanden.

Ramen
De architect heeft ook het glas-in-loodraam ontworpen met opnieuw een uitbeelding van Psalm 84, de weg van de pelgrims naar Jeruzalem. Ook de mus en de zwaluw kregen hun eigen plaats. In de sober ingerichte kerkzaal is achter het liturgisch centrum, hoog en centraal een kruisraam gerealiseerd. Boven de uitgang van de kerkzaal is nog een kleiner kruisraam. Beide ramen zijn geschonken door een gemeentelid. Ook hier hebben de mus en de zwaluw een plek gekregen. Ze zijn weggevlogen uit de Bergrede van Jezus.

Klok
Boven op de kerk is op een prominente plaats de luidklok bevestigd. Hierop is het randschrift: Ik roep u in Gods maat als vogels naar het zaad.

Orgel
Na jaren gebruik gemaakt te hebben van een elektronisch orgel, werd op 11 oktober 2002 een nieuw orgel in genomen. Hiervoor werd al op 8 februari 1997 een overeenkomst gesloten met orgelbouwer Van Eeken uit Herwijnen die een orgel ontwikkelde op het klankconcept van orgelmaker Johann Heinrich Bätz (1709-1770).
Het orgel bestaat uit een structuur met hoofdwerk, bovenwerk en pedaal. De totaalklank is zangrijk, mild resonansrijk en verzadigd.
Voor de specifieke informatie over het orgel wordt verwezen naar de specifieke informatie op deze site.

Bron: Gert Hofsink, Tineke Idema, Peter van der Velde, Steven van Loo en Natalie Overkamp, Kerkenfietsroute, Stichting Natuur- & MilieuPlatform, Ermelo, september 2008.