Home > Westerkerk > Gebedsuren in de week voor Pinksteren

Gebed

Gebedsuren in de week voor Pinksteren

Pinksteren, het feest van de Geest, valt dit jaar op zondag 19 mei. In Ermelo bidden we in interkerkelijk verband al vanaf 2003 voor een diepere doorwerking van de Heilige Geest in ons leven en in ons dorp. In de eerste jaren met vele bidders, in de laatste jaren waren de aantallen veel kleiner. Het gebruik om in de week voor Pinksteren te bidden om de Geest is al heel oud. We zien de elf leerlingen van Jezus tien dagen lang verenigd in gebed (Hand. 1:14). Door de hele kerkgeschiedenis heen is de gewoonte gebleven om tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren gebedsbijeenkomsten te organiseren of anderszins te bidden om de doorwerking van de Geest. Dit jaar willen we dat als volgt doen:

Gebedsochtenden
De Binnenkamer aan Molenaarsplein 28 (naast boekhandel Evita) is de plaats waar vanaf maandag 13 mei t/m vrijdag 17 mei elke ochtend van 7.45 tot 8.45 uur samen met anderen gebeden wordt. Let er even op dat buiten de openingstijden van boekwinkel Evita om het toilet niet beschikbaar is. En, de Binnenkamer is het hele jaar door beschikbaar voor een uur van gebed, teken in via https://binnenkamer-ermelo.janevert.eu/

Gebedswandelingen
Daarnaast zijn er vier gebedswandelingen of gebedsfietsroutes. Een gebedswandeling is een wandeling waarbij je biddend door je wijk, dorp of stad loopt. Je doet dat bij voorkeur met z’n tweeën. Je geeft je ogen de kost en zult zo gaandeweg in gedachten of hardop bidden voor wat je ziet of voor wat er in gedachten komt. Soms ga je dingen zien die je met natuurlijke ogen niet zult zien; dat kan alleen met ‘geestelijke ogen’. Zo’n gebedswandeling kan een profetisch karakter krijgen, omdat je soms op een andere manier gaat bidden of proclameren. Neem vooral je bijbel mee, om een gebed uit de Bijbel te kunnen bidden of ter plaatse een Bijbelgedeelte te kunnen proclameren.

Sommige routes lenen zich beter voor de fiets, waarbij je telkens op een strategisch punt kunt afstappen en bidden.

Dit zijn de dagen en tijden dat er een gebedswandeling (of fietsroute) zal zijn:
  • maandag 13 mei, 19.30- 20.30 uur
  • dinsdag 14 mei, 19.30- 20.30 uur
  • woensdag 15 mei, 19.30- 20.30 uur
  • donderdag 16 mei, 19.30- 20.30 uur
Startpunt: De Oase, Stationsstraat 127, inloop vanaf 19.15 uur.

Jan Minderhoud, janminderhoud@planet.nl