Home > Westerkerk > Vanuit de kerkenraad: kerkenraadsweekend 2023

Vanuit de kerkenraad

Kerkenraadsweekend 2023

Vrijdag eind van de middag ontmoetten we elkaar in kampeerboerderij “de Zandkamp” voor ons jaarlijkse kerkenraadsweekend. We begonnen met een maaltijd, bereid door Sofie en Nicole.

Het jaarlijkse thema van de PKN “Ga je mee?” was inspriratiebron voor die weekend. De vrijdagavond lazen we 1Petrus 2:2-10 en behandelden we in groepjes de volgende vragen:
  • Wat heb je persoonlijk nodig om te groeien in geloof? Wat is je behoefte en verlangen?
  • Wat heb je persoonlijk nodig als het gaat om samen gemeente zijn? Wat is je verlangen?
  • Waarvoor ben je dankbaar? Waar word je blij van in de kerk?
  • Wat heb je nodig bij de uitvoering van je taak? Hoe kunnen we elkaar daarin ondersteunen?

Ook namen we de tijd om hierover uitgebreid voor elkaar te bidden.
De avond werd afgesloten met informeel samenzijn. Sommigen deden spelletjes, anderen praatten wat na. Zes van ons bleven logeren. Inclusief een mug :) Anderen sliepen thuis. Helaas waren er ook een aantal kerkenraadsleden die niet konden komen.

Zaterdagochtend begonnen we met gezamenlijk ontbijt, waarna we een wandeling maakten. Een deel van het klompenpad.
Na de koffie gingen we verder met hetzelfde thema, nu meer toegespitst op de gemeente. Aan de hand van de volgende vragen gingen we weer in (anders samengestelde) groepjes aan het werk.
  • Wat is je verlangen voor onze gemeente? Hoe zie je onze gemeente?
  • Waar ben je blij mee?
  • Wat is op dit moment belangrijk voor de opbouw van de gemeente?
  • Hoe inspireren we elkaar?
  • Betekent dit iets voor de diensten en de voorganger?
  • Welke concrete stappen gaan we zetten?
Deze ronde werden we uitgedaagd om niet alleen verbaal hiermee bezig te zijn. We kregen de opdracht om mbv materialen op het terrein iets weer te geven. Er kwamen mooie dingen naar voren.

Een aantal zaken die naar voren kwamen, was dat er verlangen is de gemeente meer te betrekken bij bijv de diensten. Wat meer interactie, betrokkenheid, op welke wijze dan ook.

Een paar van deze dingen heeft u gelijk zondag kunnen merken: er was gelegenheid elkaar de vrede van Christus te wensen. En aan het eind van de dienst werd er een vraag meegegeven, waarover we tijdens de koffie of thuis nog eens van gedachten konden wisselen. Zo willen wij het samen-geloof-beleven nog meer vorm geven.

Wij merkten hoe belangrijk het is om ook te kijken naar waar we dankbaar voor zijn in de gemeente. In deze periode waarin ook gemeenteleden onze kerk verlaten hebben zijn we soms geneigd om daar op te focussen. En gelukkig zijn er ook veel dingen om dankbaar voor te zijn.

Een van de dingen daarvan is de goede sfeer en samenwerking in de kerkenraad. Op deze manier met elkaar optrekken was dan ook heel fijn. (Ondanks dat sommigen van ons al best een goed gevuld leven hebben en het dan best een uitdaging kan zijn hier ruimte voor te maken.)

In de scipio-app kunt u foto's van dit weekend vinden.